Perkataan
teknologi berasal daripada bahasa Yunani
iaitu ‘techne’ yang bermaksud kemahiran menggunakan pengetahuan secara
sistematik sehingga adanya satu amalan yang praktikal bagi melaksanakan sesuatu
tugasan. Teknologi bukanlah semata-mata alat dan mesin sahaja. Ia merangkumi
proses dan idea. Kekuatan teknologi terletak pada proses dan idea, manakala
kejayaan untuk mencapau sesuatu maksud atau objektif terletak pada alat. Ini
bermakna dalam merancang sesuatu pengajaran, perancangan awal yang melibatkan
penggunaan idea sama ada dalam bentuk teori, pendekatan, kaedah dan sebagainya
adalah merupakan proses yang terpenting. Alat pula bertindak sebagai pemangkin
untuk mencapai kejayaan. Naim Haji Ahmad (1990) mendefinisikan teknologi
pendidikan sebagai satu pendekatan atau perkaedahan yang memadukan secara
harmonis, fungsi-fungis pengurusan (oragnisasi dan individu), pengembangan
(penyelidikan, teori reka bentuk, penerbitan, penilaian, pemilihan, logistik,
penggunaan dan penyebaran dan sumber (mesej, bahan, alat, teknik) dan cara
penyediaan secara sistematik untuk penyelesaian kepada masalah-masalah yang
dihadapi dalam pengajaran dan pembelajaran manusia.
Yusuf
Hashim (1997) mengatakan bahawa teknologi pendidikan adalah satu proses
merancang, membina, mereka bentuk, melaksana dan menilai aktiviti-aktiviti
pembelajaran secara sistematik dengan tujuan untuk meningkatkan serta
memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran. Keadaan pelajar juga ditekankan
sebagai sebahagian daripada teknologi pendidikan kerana hal ini boleh
mempengaruhi keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.
Persatuan
Komunikasi dan Teknologi Pendidikan (AECT) berpendapat bahawa teknologi
pendidikan adalah satu bidang yang terlibat dalam kemudahan menyediakan pembelajaran
untuk manusia menerusi pengenalpastian, penyusunan, penggunaan dan pengurusan
sumber yang sedia wujud, pengurusan proses dan manusia yang terlibat
melakukannya.
Teknologi
pendidikan pada awal tahun 1920 dipandang sebagai media. Pandangan teknologi
pendidikan sebagai media adalah kerana ia pertama kali media digunakan dalam
pendidikan. Media dalam pendidikan pada masa itu digunakan untuk menampilkan
sebuah pembelajaran visual dalam bentuk gambar. Padangan teknologi pendidikan
sebagai media berlanjutan sehingga tahun 1950. Pada tahun 1960, teknologi
pendidikan menjadi salah satu kajian yang menjadi perhatian dalam kalangan ahli
pendidikan. Perkembangan ini adalah merupakan lanjutan daripada perkembangan
kajian mengenai penggunaan audio, visual dan program pembelajaran dalam
penyelenggaraan pendidikan. Pada tahun 1977, teknologi pendidikan adalah proses
komples yang terintergrasi merangkan manusia, prosedur, gagasan, saranan dan
organisasi untuk menganalisis masalah dan merancang, melaksanakan, menilai dan
mengelola masalah dalam aspek pembelajaran manusia.
Oleh
itu, dapat disimpulkan bahawa teknologi pendidikan adalah merupakan satu cara
yang sistematik dalam mencorak, melaksanakan dan menghalusi proses keseluruhan
dalam pengajaran dan pembelajaran dalam bentuk tujuan pembelajaran yang
spesifik, berdasarkan kepada penelitian dalam teori belajar dan komunikasi pada
manusia dan menggunakan kombinasi sumber-sumber belajar dari manusia mahupun
bukan manusia untuk menjadikan pembelajaran lebih efektif. Selaijn itu, bidang ini juga meliputi
aktiviti seperti mengenalpasti sumber pendidikan dan sumber manusia untuk
pengajaran dan pembelajaran, membangun, menghasil, mengelola dan menggunakan
sumber pengajaran dan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment