Wednesday, 3 May 2017

Teknologi dalam Pendidikan Khas

Pengenalan
Perkembangan dan penggunaan teknologi dalam pendidikan khususnya bukan lagi merupakan sesuatu yang asing di Malaysia. Perkembangan teknologi menjanjikan potensi besar terutama dalam pendidikan iaitu dengan mengubah cara seseorang belajar, cara memperoleh maklumat, cara menyesuaikan setiap maklumat dan sebagainya. Pendidikan  Khas juga tidak terkecuali daripada tempias perkembangan teknologi yang mana ia banyak memberi kepada proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku di sekolah Pendidikan Khas. Analisis Pendidikan Khas merujuk kepada kegiatan yang menjelaskan unsure-unsur dalam Pendidikan Khas, termasuklah peristilahan, doktrin atau ajaran. Beberapa perkara perlu dipertimbangkan oleh guru dalam mendidik pelajar khas. Hal ini demikian kerana pendekatan penerimaan pembelajaran mereka amat berbeza dengan pelajar biasa. Menurut Effendi Zakaria (2004), pelajar khas ini, menunjukkan kesukaran dalam keupayaan visual ruang. Mereka menghadapi masalah berkaitan dengan pengiraan, bahasa dan sebagaimya. Oleh itu, mereka mempunyai keupayaan yang terhad dalam pencapaian berbanding pelajar khas merupakan satu idea yang perlu dipertimbangkan terlebih dahulu, kerana teknologi memerlukan pelajar menguasai dan berkemahiran dalam menggunakannya.

Oleh itu, tahap pelajar khas yang sederhana dalam pencapaian akademik dibimbangi akan menyebabkan mereka takut dan tidak berminat menguasai teknologi. Ini akan menjadi satu kerugian jika teknologi tidak diaplikasi dalam pendidikan kerana banyak kelebihan boleh digunakan melaluinya. Berdasarkan kepada kajian dokumentasi yang dilakukan oleh Mohd Arif Hj Ismail dan Norsiati Razali @ Mohd Ghazali (2003) ke atas sebuah sekolah bestari di daerah Kuantan, Pahang didapati bahawa penggunaan makmal computer untuk penggunaan perisian kursus bestari atau melayari internet yang disediakan agak kurang memuaskan. Oleh itu, tahap penggunaan computer di Sekolah Pendidikan Khas menjadi persoalan yang boleh dikaji, ekoran daripada kajian yang telah dijalankan di sekolah bestari kerana perlaksanaan di kedua-dua sekolah adalah berbeza.

Pendidikan Khas
Pendidikan Khas dikelaskan kepada mereka yang mengalami kecatatan seperti cacat penglihatan (buta), cacat penglihatan (pekak) dan lain-lain. Falsafah Pendidikan Khas menegaskan mengenai kepentingan setiap orang kanak-kanak yang mempunyai perbezaan dalam diri sendiri dan antara individu-individu. Oleh itu, pendekatan pembelajaran bagi setiap pelajar Pendidikan Khas adalah berbeza-beza dan mengikut kesesuaian mereka.

Pendidikan Khas Aliran Teknik dan Vokasional
Terdapat dua jenis kategori sekolah di bawah Pendidikan Khas Aliran Teknik dan Vokasional, iaitu Sekolah Khas dan Sekolah Program Pendidikan Khas Integrasi. Program integrasi (pelajar-pelajar menyesuaikan diri ke dalam sistem persekolahan yang tidak menyediakan ruang dan kemudahan untuk pengubahsuaian) dijalankan dengan kerjasama Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah harian di mana sekolah ini dikategorikan sebagai Sekolah Program Pendidikan Khas Integrasi. Terdapat enam buah sekolah di bawah kategori sekolah ini, iaitu Sekolah Menengah Vokasional (EAT) Azizah, Johor Bharu, Sekolah Menengah Teknik Langkawi, Kedah, Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor, Sekolah Menengah Vokasioanal Bagan Serai, Perak, Sekolah Menengah Teknik Tanah Merah, Kelantan dan Sekolah Menengah Vokasional Keningau, Sabah, Sekolah Menengah Pendidikan Khas Persekutuan Pulau Pinang, Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional Indra Pura Kulai , Johor dan Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional Shah Alam pula merupakan contoh Sekolah Khas.

Pelajar Cacat Pendengaran (Pekak)
Kajian yang dijalankan adalah melibatkan pelajar cacat pendengaran dari aliran teknik dan vokasional sekolah Pendidikan Khas. Berdasarkan kepada pernyataan Chua Tee Tee dan Koh Boh Boon (1992) bahawa kanak-kanak pekak boleh dikatakan lebih tepat sebagai seorang yang rosak pendengaran kerana dalam kebanyakan contoh, ia mempunyai pendengaran separa. Pelajar-pelajar berkeperluan khas dalam kategori masalah pendengaran telah menggunakan Program Pendidikan Khas Bermasalah Pendengaran di mana murid-murid ini dilatih daripada segi pertuturan dan belajar subjek-subjek yang dipelajari oleh murid-murid  biasa dengan menggunakan komunikasi seluruh Bahasa Isyarat. Program ini disediakan di dua tempat iaitu di sekolah khas dan juga di sekolah biasa (Program integrasi).

Pelajar Cacat Penglihatan (Buta)
Masalah penglihatan dari segi pendidikan bermaksud sekumpulan kanak-kanak yang memerlukan Pendidikan Khas kerana masalah penglihatan. Keadah penyampaian pembelajaran dan bahan bantu mengajar perlu diadaptasikan dengan keperluan kanak-kanak ini supaya dapat mengoptimakan pembelajaran dan pencapaian mereka. Kanak-kanak ini memerlukan kurikulum khas yang khusus dan kaedah pengajaran yang sesuai dengan ketidakupayaan mereka. Masa mereka di sekolah adalah masa yang amat berharga yang perlu digunakan sepenuhnya untuk meminimumkan kesan kecatatan kepada keupayaan emreka. Salah satu kaedah pengajaran yang digunakan adalah dengan menggunakan mesin Braille dan kod tulisan Braile. Bagi pelajar yang rabun pula, adalah lebih sesuai menggunakan kanta ataupun diberikan lembaran kertas kerja yang tulisannya bersaiz besar.


Oleh itu, dapat dirumuskan di sini bahawa strategi pengajaran merupakan antara faktor dalam menentukan kecemerlangan pelajar Pendidikan Khas kerana peranan guru Pendidikan Khas adalah amat penting dalam menentukan keberkesanan penggunaan komputer. Pendedahan yang berterusan kea rah membudayakan penggunaan komputer mampu memberi kelebihan kepada pelajar Pendidikan Khas dalam bersaing dengan pelajar biasa. Tujuannya adalah untuk mengelakkan daripada pelajar Pendidikan Khas tidak ketinggalan daripada menggunakan teknologi dalam pendidikan memandangkan perkembangannya adalah terlalu pesat. Oleh sebab itu, peranan pihak sekolah adalah amat penting dalam menyediakan kemudahan komputer di sekolah. Cadangan yang boleh diutarakan kepada guru adalah guru sepatutnya peka terhadap perkembangan teknologi kini dengan menyertai kursus tentang penggunaan komputer agar dapat mempelbagaikan teknik pengajaran.

No comments:

Post a Comment