Pengenalan
Perkembangan
dan penggunaan teknologi dalam pendidikan khususnya bukan lagi merupakan
sesuatu yang asing di Malaysia. Perkembangan teknologi menjanjikan potensi
besar terutama dalam pendidikan iaitu dengan mengubah cara seseorang belajar,
cara memperoleh maklumat, cara menyesuaikan setiap maklumat dan sebagainya.
Pendidikan Khas juga tidak terkecuali
daripada tempias perkembangan teknologi yang mana ia banyak memberi kepada
proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku di sekolah Pendidikan Khas.
Analisis Pendidikan Khas merujuk kepada kegiatan yang menjelaskan unsure-unsur
dalam Pendidikan Khas, termasuklah peristilahan, doktrin atau ajaran. Beberapa
perkara perlu dipertimbangkan oleh guru dalam mendidik pelajar khas. Hal ini
demikian kerana pendekatan penerimaan pembelajaran mereka amat berbeza dengan
pelajar biasa. Menurut Effendi Zakaria (2004), pelajar khas ini, menunjukkan
kesukaran dalam keupayaan visual ruang. Mereka menghadapi masalah berkaitan
dengan pengiraan, bahasa dan sebagaimya. Oleh itu, mereka mempunyai keupayaan
yang terhad dalam pencapaian berbanding pelajar khas merupakan satu idea yang
perlu dipertimbangkan terlebih dahulu, kerana teknologi memerlukan pelajar
menguasai dan berkemahiran dalam menggunakannya.
Oleh
itu, tahap pelajar khas yang sederhana dalam pencapaian akademik dibimbangi
akan menyebabkan mereka takut dan tidak berminat menguasai teknologi. Ini akan
menjadi satu kerugian jika teknologi tidak diaplikasi dalam pendidikan kerana
banyak kelebihan boleh digunakan melaluinya. Berdasarkan kepada kajian
dokumentasi yang dilakukan oleh Mohd Arif Hj Ismail dan Norsiati Razali @ Mohd
Ghazali (2003) ke atas sebuah sekolah bestari di daerah Kuantan, Pahang
didapati bahawa penggunaan makmal computer untuk penggunaan perisian kursus bestari
atau melayari internet yang disediakan agak kurang memuaskan. Oleh itu, tahap
penggunaan computer di Sekolah Pendidikan Khas menjadi persoalan yang boleh
dikaji, ekoran daripada kajian yang telah dijalankan di sekolah bestari kerana
perlaksanaan di kedua-dua sekolah adalah berbeza.
Pendidikan
Khas
Pendidikan
Khas dikelaskan kepada mereka yang mengalami kecatatan seperti cacat
penglihatan (buta), cacat penglihatan (pekak) dan lain-lain. Falsafah
Pendidikan Khas menegaskan mengenai kepentingan setiap orang kanak-kanak yang
mempunyai perbezaan dalam diri sendiri dan antara individu-individu. Oleh itu,
pendekatan pembelajaran bagi setiap pelajar Pendidikan Khas adalah berbeza-beza
dan mengikut kesesuaian mereka.
Pendidikan
Khas Aliran Teknik dan Vokasional
Terdapat
dua jenis kategori sekolah di bawah Pendidikan Khas Aliran Teknik dan
Vokasional, iaitu Sekolah Khas dan Sekolah Program Pendidikan Khas Integrasi.
Program integrasi (pelajar-pelajar menyesuaikan diri ke dalam sistem
persekolahan yang tidak menyediakan ruang dan kemudahan untuk pengubahsuaian)
dijalankan dengan kerjasama Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah harian di mana
sekolah ini dikategorikan sebagai Sekolah Program Pendidikan Khas Integrasi.
Terdapat enam buah sekolah di bawah kategori sekolah ini, iaitu Sekolah
Menengah Vokasional (EAT) Azizah, Johor Bharu, Sekolah Menengah Teknik
Langkawi, Kedah, Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor, Sekolah Menengah
Vokasioanal Bagan Serai, Perak, Sekolah Menengah Teknik Tanah Merah, Kelantan
dan Sekolah Menengah Vokasional Keningau, Sabah, Sekolah Menengah Pendidikan
Khas Persekutuan Pulau Pinang, Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional
Indra Pura Kulai , Johor dan Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional Shah
Alam pula merupakan contoh Sekolah Khas.
Pelajar
Cacat Pendengaran (Pekak)
Kajian
yang dijalankan adalah melibatkan pelajar cacat pendengaran dari aliran teknik
dan vokasional sekolah Pendidikan Khas. Berdasarkan kepada pernyataan Chua Tee
Tee dan Koh Boh Boon (1992) bahawa kanak-kanak pekak boleh dikatakan lebih
tepat sebagai seorang yang rosak pendengaran kerana dalam kebanyakan contoh, ia
mempunyai pendengaran separa. Pelajar-pelajar berkeperluan khas dalam kategori
masalah pendengaran telah menggunakan Program Pendidikan Khas Bermasalah Pendengaran
di mana murid-murid ini dilatih daripada segi pertuturan dan belajar
subjek-subjek yang dipelajari oleh murid-murid
biasa dengan menggunakan komunikasi seluruh Bahasa Isyarat. Program ini
disediakan di dua tempat iaitu di sekolah khas dan juga di sekolah biasa
(Program integrasi).
Pelajar
Cacat Penglihatan (Buta)
Masalah
penglihatan dari segi pendidikan bermaksud sekumpulan kanak-kanak yang
memerlukan Pendidikan Khas kerana masalah penglihatan. Keadah penyampaian
pembelajaran dan bahan bantu mengajar perlu diadaptasikan dengan keperluan
kanak-kanak ini supaya dapat mengoptimakan pembelajaran dan pencapaian mereka.
Kanak-kanak ini memerlukan kurikulum khas yang khusus dan kaedah pengajaran
yang sesuai dengan ketidakupayaan mereka. Masa mereka di sekolah adalah masa
yang amat berharga yang perlu digunakan sepenuhnya untuk meminimumkan kesan
kecatatan kepada keupayaan emreka. Salah satu kaedah pengajaran yang digunakan
adalah dengan menggunakan mesin Braille dan kod tulisan Braile. Bagi pelajar
yang rabun pula, adalah lebih sesuai menggunakan kanta ataupun diberikan
lembaran kertas kerja yang tulisannya bersaiz besar.
Oleh
itu, dapat dirumuskan di sini bahawa strategi pengajaran merupakan antara
faktor dalam menentukan kecemerlangan pelajar Pendidikan Khas kerana peranan
guru Pendidikan Khas adalah amat penting dalam menentukan keberkesanan
penggunaan komputer. Pendedahan yang berterusan kea rah membudayakan penggunaan
komputer mampu memberi kelebihan kepada pelajar Pendidikan Khas dalam bersaing
dengan pelajar biasa. Tujuannya adalah untuk mengelakkan daripada pelajar
Pendidikan Khas tidak ketinggalan daripada menggunakan teknologi dalam
pendidikan memandangkan perkembangannya adalah terlalu pesat. Oleh sebab itu,
peranan pihak sekolah adalah amat penting dalam menyediakan kemudahan komputer
di sekolah. Cadangan yang boleh diutarakan kepada guru adalah guru sepatutnya
peka terhadap perkembangan teknologi kini dengan menyertai kursus tentang
penggunaan komputer agar dapat mempelbagaikan teknik pengajaran.
No comments:
Post a Comment