Wednesday, 3 May 2017

Kepentingan Teknologi Pendidikan dalam Pendidikan Khas

Teknologi memainkan peranan yang amat penting dalam kehidupan manusia di samping membantu Malaysia untuk mencapai Wawasan 2020 untuk menjadi sebuah negara maju. Oleh itu, pengajaran dan pembelajaran berteraskan komputer telah dikenalpasti sebagai satu bahan yang dapat membantu guru dan pelajar terutama dalam Pendidikan Khas. Jaringan teknologi yang luas sekarang tidak membataskan penggunaannya sama ada di peringkat umur sama ada muda atau tua, guru atau pelajar mahupun pelajar-pelajar berkeperluan khas. Oleh itu, dengam adanya kemudahan teknologi pada hari ini ia mampu meningkatkan lagi kefahaman dna penguasan pelajar-pelajar terhadap sesuatu pengajaran terutamanya pelajar-pelajar Pendidikan Khas yang memerlukan peralatan khas dalam sesi pengajaran dan pembelajaran, maka secara tidak langsung hal ini telah memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran.

Bukan itu sahaja, teknologi dalam Pendidikan Khas juga mempunyai beberapa kelebihan, salah satu daripadanya adalah dapat memberi peluang yang sama kepada semua pelajar khas yang mempunyai pelbagai keupayaan untuk meneroka ilmu pengetahuan mengikut keupayaan masing-masing.

Teknologi dalam Pendidikan Khas juga mampu untuk mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan mencabar. Pelajar-pelajar khas in juga seperti kanak-kanak lain, menginginkan sesuatu yang menyeronokkan dalam pembelajaran. Maka, pembelajaran berbantukan komputer amat sesuai dipraktikkan agar proses pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan dengan jayanya.

Pengajaran dan pembelajaran menggunakan komputer juga memberi peluang kepada pelajar-pelajar berkeperluan khas belajar secara berkesan dengan bimbingan yang minimum. Mereka dapat mengakses maklumat dengan cepat dan ianya dapat dilakukan secara individu.

Kepentingan lain teknologi dalam Pendidikan Khas adalah membantu meningkatkan motivasi murid, menggalakkan pembelajaran secara kendiri, membolehkan murid mengakses maklumat yang sukar diperolehi, membolehkan murid mengumpul maklumat yang diperlukan, membolehkan murid mencuba atau melaksanakan eksperimen yang sukar, meningkatkan daya imaginasi murid, memberi murid pengalaman baru mengenai sesuatu perkara dan memberi peluang kepada murid belajar secara berkesan dengan bimbingan yang minimum.



2 comments:

  1. terima kasih atas perkongsian..

    ReplyDelete
  2. kemas dan tersusun. blog yang menarik. terima kasih atas perkongsian.

    ReplyDelete