Wednesday, 3 May 2017

Langkah untuk Memastikan Minat terhadap Teknologi Pendidikan Dapat Ditingkatkan

Ilmu pengetahuan dan teknologi merupakan dua elemen yang tidak boleh dipisahkan antara satu sama lain. Ilmu adalah sumber teknologi yang mampu memberikan kemungkinan munculnya pelbagai penemuan, reka cipta dan idea-idea baru. Hal ini demikian kerana teknologi muncul daripada pelbagai medium yang menunjukkan bahawa teknologi yang canggih menjadi pendorong kepada manusia untuk mengembangkan ilmu teknologi dengan lebih maju.

Langkah pertama yang boleh dilakukan untuk menggalakkan minat kepada Teknologi Pendidikan adalah melalui pendekatan proses pengajaran dan pembelajaran. Proses pengajaran dan pembelajaran perlulah diselang-selikan dengan elemen-elemen yang menghiburkan agar dapat menarik minat pelajar. Ini dapat diperoleh melalui aplikasi multimedia pendidikan yang menggunakan pendekatan berhibur sambil belajar. Pembelajaran berbentuk penerokaan misalnya mampu meransang pemikiran pelajar dalam proses pencarian maklumat atau penyelesaian masalah. Hal ini secara tidak langsung membolehkan sesuatu ilmu pengetahuan yang baru boleh dipindahkan semasa pelajar berhibur serta menjadikan proses belajar sebagai sesuatu yang menyeronokkan dan bukan lagi dianggap sebagi sesuatu yang membosankan.

Langkah kedua adalah guru boleh mengambil langkah dengan memberikan tugasan mengenai sesuatu topik yang memerlukan pelajar menggunakan teknologi yang sesuai. Oleh itu, dalam memastikan keberhasilan penggunaan teknologi dalam kalangan pelajar, guru perlu memberi penerangan tentang cara melaksanakan tugasan dan melakukannya seperti yang dikehendaki. Penerangan yang jelas dan berkesan dapat membantu pelajar untuk lebih bersemangat dalam melaksanakan seusuatu tugasan. Ruang perbincangan seperti melalui blog dan seumpamanya mampu untuk membolehkan pelajar berkongis maklumat dan mengenali lebih ramai rakan untuk membantu mereka dalam mengulangkaji pelajaran dengan lebih menyeronokkan. Keadaan ini secara tidak langsung menarik minat pelajar dalam menggunakan teknologi secara konsisten.

Langkah ketiga adalah penggunaan teknologi tersebut mestilah bersesuaian dengan tahap pelajar agar ia boleh memudahkan dan meningkatkan lagi kefahaman mereka. Apabila pelajar berasa tidak terlalu terbeban dengan penggunaan teknologi, mereka akan lebih memahami  dan minat untuk belajar mengenai teknologi akan muncul tanpa sebarang paksaan.

Langkah keempat adalah dengan menjadikan Teknologi Pendidikan sebagai subjek ataupun kursus yang perlu diambil dan ia hendaklah dikemaskini dari masa ke semasa supaya dapat mengikut arus perkembangan teknologi terkini. Hal ini demikian kerana bidang teknologi ini merupakan suatu bidang yang cepat berkembang jika dibangdingkan dengan bidang yang lain. Oleh itu, perubahan dalam sukatan pelajaran atau dalam kursus memberikan bentuk yang baru kepada bidang teknologi pendidikan.


Langkah kelima yang boleh dilakukan untuk meningkatkan minat terhadap Teknologi Pendidikan adalah melalui galakan dan sokongan daripada semua pihak selain daripada guru. Ibu bapa pula boleh mendedahkan anak mereka dengan melihat pameran mengenai teknologi terkini seperti ipad, tab dan gajet-gajet lain. Maklumat yang bermanfaat serta berfaedah juga boleh dikongsikan bersama-sama dengan anak-anak. Selain itu, pihak kerajaan juga haruslah membuka peluang kepada pelajar untuk mencipta dan meluahkan kreativiti serta inovasi pelajar dengan mengadakan pertandingan sama ada di peringkat sekolah ataupun universiti mengenai teknologi supaya dapat menarik dan menggalakkan pelajar untuk lebih mempelajari dan mendalami teknologi.

No comments:

Post a Comment