Nama ahli kumpulan :
Siti Aishah binti Mohd Fauzi
(A153204)
Elmi Wahyuni binti Manaf (A153373)
Nur Fatehah binti Zulkipeli
(A154067)
Wan NurFazilah binti Wan Yaakob
(A156155)
1.0 Definisi Web
2.0
Web 2.0 dicipta oleh Dale Dougherty pada
tahun 2004. Beliau merupakan naib presiden di sebuah syarikat pengkomputeran
iaitu O’Reilly Media Inc. Menurut beliau, web 2.0 merupakan sebuah jaringan
yang merangkumi pelbagai makna termasuk pengguna boleh menghasilkan kandungan
dan berkongsi data serta maklumat yang pelbagai dengan sesiapa sahaja. Bukan
itu sahaja, ia juga boleh digunakan bersama-sama dengan pelbagai jenis perisian
sosial, berinteraksi dengan aplikasi berasaskan web dan menggunakan web sebagai
satu platform untuk menjana, menggunakan semula kandungan dan sebagainya.
Web 2.0 adalah merupakan pengganti
atau inovasi kepada web 1.0 menurut Tims Berners Lee iaitu seorang pencipta
web. Hal ini demikian kerana ia merupakan satu jaringan piawaian yang
dihasilkan daripada web 1.0. perbezaan di antara web 1.0 dengan 2.0 adalah
melalui penggunaan, fungsi dan hak milik pengguna. Web 2.0 merupakan ruang yang
interaktif, dinamik dan fleksibel di mana pengguna boleh menyesuaikan kehendak
dan idea mereka seiring dengan fungsi yang terdapat dalam web 2.0.Keadaan ini
secara tidak langsung turut menjadikan pengguna sebagai pemilik kepada web 2.0
tersebut di samping menjadi pengunjung.
Web 2.0 mempunyai beberapa ciri
seperti penyertaan pengguna, keterbukaan, kawalanpengguna dan identiti.
Kebiasaannya, semua aspek 2.0 adalah disebabkan oleh penyertaan pengguna.Hal
ini berlaku ekoran daripada peralihan atau transisi yang terdapat dalam web2.0
itu sendiri, contohnya adalah blog, jaringan sosial, imej dan memuat naik
video. Perkara ini akan membenarkan isi kandungan atau maklumat yang dicipta
dapat dikongsi dengan mudah dengan sesiapa sahaja. Bagi aspek keterbukaan
pengguna, web 2.0 tidak mempunyai sistem yang tertutup di mana ia menghadkan
lingkungan pengguna kepada bahagian tertentu sahaja. Pihak pemaju atau pihak
syarikat boleh menggunakan web 2.0 untuk mengakses maklumat dan mencapai
aplikasi secara telus. Sifat web 2.0 yang mesra pengguna telah membolehkan
pengguna mengawal semua kandungan yang dibina termasuklah memilih identiti
untuk berinteraksi dengan orang lain di alam maya dan rangkaian sosial yang
lain. Di samping itu, pengguna juga
boleh memiliki dan mengesahkan identiti sebenar mereka dalam transaksi yang
dijalankan.
2.0 Ciri-ciri web
2.0
Menurut
Tim O`Reilly (2005), ciri pertama yang menggambarkan web 2.0 adalah web sebagai
platform.Platform bagi tujuan ini dimaksudkan sebagai tempat sesuatu aplikasi
dijalankan.Salah satu platform yang terkenal adalah Windows di mana
aplikasi-aplikasi seperti Microsoft Office dan Adobe Photoshop
digunakan.Penggunaan internet sebagai platform bermaksud aplikasi tersebut
dijalankan secara langsung dalam talian dan bukan di atas satu sistem operasi
tertentu.Contohnya seperti Google di
mana ia boleh diakses melalui mana-mana sistem operasi seperti di telefon
pintar, laptop dan lain-lain. Kelebihan aplikasi web 2.0 ini adalah
penggunaannya yang tidak lagi terbatas kepada satu sistem operasi sahaja.Malah,
kita tidak perlu untuk memasukkan apa-apa sistem semasa ingin menggunakannya.
Ciri kedua
web 2.0 adalah gabungan maklumat dan pengetahuan.Aplikasi web 2.0 telah
memanfaatkan maklumat daripada banyak pihak secara kolektif. Hasil daripada
gabungan pengetahuan daripada pelbagai pihak tersebut akan menghasilkan satu
ruangan pengetahuan yang sangat besar. Contohnya adalah Wikipedia.Wikipedia adalah
merupakan ensiklopedia atas talian yang membolehkan semua orang mengakses
maklumat melalui artikel yang dipaparkan.Maklumat tersebut pula boleh diedit.
Hasilnya, sebuah ensiklopedia atas talian yang besar akan menghasilkan sebuah
artikel yang lengkap. Contoh yang lain selain Wikipedia adalah del.icio.us,
iaitu paparan di mana semua orang akan memaparkan pautan-pautan yang menarik
yang ditemui di internet. Hasilnya, kita dapat melihat pelbagai bahan yang
menarik hasil daripada gabungan oleh ribuan orang. Jaringan ini boleh
diibaratkan seperti sel-sel otak yang saling berhubung di antara satu sama lain
didalam otak manusia.
Ciri
ketiga web 2.0 komunikasi adalah kekuatan data. Kekuatan web 2.0 adalah
terletak pada data. Aplikasi internet adalah disokong oleh asas data yang kuat
yang unik. Contohnya seperti aplikasi carian web Google, kekuatannya terletak
pada pengumpulan dan peengurusan data bagi laman-laman web di internet. Contoh lain yang boleh dilihat adalah Amazon.com
di mana ia merupakan sebuah laman yang memiliki data buku yang bukan hanya
lengkap, tetapi dilengkapi juga dengan aplikasi seperti review, kadar pengguna,
pautan ke buku-buku dan lain-lain.
Ciri keempat
web 2.0 komunikasi ialah kitaran kemaskini perisian.Google seringkali
dikemaskini data dan programnya tanpa perlu menunggu waktu-waktu yang
tertentu.Ia tidak seperti aplikasi Windows yang dikemaskini atau dinaik taraf
pada setiap dua atau tiga tahun sekali seperti Microsoft Office versi 97, 2000,
XP dan lain-lain.
Ciri
kelima web 2.0 komunikasi ialah model aturcara yang mudah.Aplikasi web 2.0
menggunakan teknik-teknik model aturcara yang mudah seperti AJAX dan RSS. Ia
membolehkan orang lain untuk menggunakan semula layanan suatu aplikasi web 2.0
dengan membentuk layanan baru. Contohnya
adalah seperti Google Maps di mana ia adalah aplikasi yang mudah diakses dan
dapat digunakan oleh orang lain untuk membentuk layanan yang baru seperti
mencari maklumat yang baru untuk ke satu lokasi yang diingini. Hasilnya adalah
seperti HousingMaps yang mampu menggabungkan aplikasi Google Maps dan
Craigslist.
Ciri
keenam web 2.0 bagi komunikasi ialah integrasi perisian melalui pelbagai alat
(Devices).
Aplikasi web 2.0 mampu berintegrasi
melalui pelbagai alat.Ia bukan hanya terbatas kepada platform komputer sahaja.
Contohnya, iTunes dan TiVo.iTunes dari Apple dapat berntegrasi dari talian
internet (dalam bentuk muzik online) ke komputer pengguna (dalam bentuk program
iTunes) hinggalah kepada mobile device (dalam bentuk iPod)
Seterusnya, ciri web 2.0 bagi komunikasi
yang ketujuh ialah Rich User Experience yang mana aplikasi web 2.0 mempunyai
ramai pengguna walaupun hanya beroperasi di dalam browser.Teknologi seperti
AJAX membolehkan aplikasi seperti Internet mempunyai waktu untuk bertindak
balas dengan cepat.Contohnya adalah seperti Yahoo Mail dan Gmail.Aplikasi emel
ini mempunyai antara muka pengguna yang hebat.Aplikasi yang pelbagai seperti
Instant Messaging membolehkan pengguna berinteraksi melaluinya.
Aplikasi 2.0 tidak semestinya akan
memaparkan kesemua ciri-ciri di atas. Namun, jika sesuatu aplikasi mempunyai
banyak ciri yang dinyatakan seperti di atas, maka semakin hebat aplikasi web
2.0 itu. Google telah menyenaraikan banyak aplikasi web 2.0 yang lain namun
sebenarnya masih banyak aplikasi web 2.0. Google kini telah mendapat tempat
yang teratas dalam aplikasi web 2.0. pada September 2008, Google telah
menghasilkan versi beta bagi web browser iaitu Google Chrome. Google Chrome
dihasilkan untuk memperbaiki tahap kelajuan, keselamatan dan kestabilan browser.
Menurut Net Application, Google Chrome telah mendapat tempat ketiga bagi
penggunaan web browser yang paling tinggi pada Februari 2010.
3.0 Aplikasi Web
2.0 dalam Komunikasi
Kemunculan Web 2.0 serta kemajuan
alat telekomunikasi seperti jalur lebar (broadband) dan Wifi sebagai
perantaraan untuk berkomunikasi merupakan transformasi kepada aplikasi yang
lebih interaktif. Berbanding penggunaan aplikasi Web 1.0 yang amat terhad,
aplikasi Web 2.0 menyediakan platform kepada pengguna untuk berhubung, berkomunikasi
dan berkolaborasi antara satu sama lain.
Penjanaan serta perkongsian maklumat antara satu sama lain. Penjanaan serta
perkongsian maklumat antara pengguna membantu mengembangkan maklumat serta
menjadi pusat ilmu secara tidak formal.Aplikasi Web 2.0 bagi komunikasi terdiri
daripada bahagian, antaranya ialah emel, media sosial, pesanan segera, teks
mesej, anjuran blog, perkongsian video, pemprosesan perkataan dan sebagainya.
Aplikasi Web 2.0 yang pertama ialah
emel.Emel terdiri daripada beberapa aplikasi yang khusus iaitu gmail yang
merupakan perkhidmatan emel berasaskan Web percuma.Ia juga menyediakan pengguna
gigabait (GB) simpanan untuk mesej dan menyediakan keupayaan untuk mencari
mesej tertentu. Seterusnya, Yahoo Mail yang mempunyai megabait (MB) had saiz
mesej. Ia berkeupayaan untuk menghantar mesej daripada Yahoo.Hotmail pula salah
satu perkhidmatan emel percuma dalam talian yang paling popular yang disedaikan
oleh Microsoft.Hot Mail adalah perkhidmatan dan pengguna boleh mengaksesnya
dari pelayar Web mana-mana sahaja di dunia.
Aplikasi Web 2.0 yang kedua ialah
media sosial.Antara contoh media sosial ialah Facebook, Twitter dan Skype.Facebook
adalah sebuah laman web perangkaian sosial popular secara percuma yang
membolehkan pengguna berdaftar untuk membuat profil, memuat naik foto dan
video, penghantar mesej dan terus berhubung dengan rakan, keluarga dan rakan
sekerja.Facebook boleh didapati dalam 37 bahasa yang mempunyai ciri-ciri umum
seperti membolehkan ahli untuk menghantar, membaca, dan membalas mesej.Ia juga
membolehkan ahli untuk menghebahkan acara menjemput tetamu dan membantu mencari
rakan untuk berinteraksi.Twitter pula adalah merupakan berita dalam talian dan
perkhidmatan rangkaian sosial di mana pengguna menyiarkan dan berinteraksi dengan
mesej “tweet’ yang terhad kepada 140 perkataan sahaja. Pengguna berdaftar boleh
menghantar tweet tapi orang yang tidakmendaftar hanya boleh membacanya.Manakala,
Skype adalah aplikasi mesej segera yang menyediakan talian mesej teks dan
perkhidamatan sembang video (video chat).Pengguna
boleh menghantar kedua-dua mesej teks dan video serta boleh bertukar-tukar
dokumen digital seperti imej, teks, dan video.Sykpe juga membolehkan
persidangan video.
Aplikasi Web 2.0 yang ketiga ialah
pesanan segera. Antara contoh pesanan segera ialahGoogle Talk, dan Yahoo
Messeger. Google Talk juga dikenali sebagai Google Chat ia merupakan satu
perkhidmatan pesanan segera. Ia menyediakan kedua-dua komunikasi teks dan suara
sahaja.Yahoo Messenger atau sering dikenali sebagai “YM” merupakan program
pengirim pesanan atau mesej secara langsung yang disediakan oleh Yahoo.Ia juga
menyediakan ruang sembang untuk bertemu rakan yang lain diatas talian.
Aplikasi Web 2.0 yang keempat ialah
teks mesej.Contoh teks mesej ialah SMS, SMS bermaksud pesanan ringkas dan juga
biasanya dirujuk sebagai mesej teks.Ia boleh menghantar mesej sehingga 160
patah perkataan kepada peranti lain. Mesej yang lebih panjang secara automatik
akan berpecah kepada beberapa bahagian. Kebanyakkan telefon bimbit menggunakan
mesej teks ini.
Aplikasi Web 2.0 yang kelima ialah
anjuran blog (Blog Prompts).Contoh anjuran blog ialah Wordpress dan Blogger.Word
Press adalah sumber terbuka dan alat penciptaan laman web dalam talian yang
ditulis dalam PHP.Ia juga aplikasi sumber terbuka yang sangat popular sebagai
mesin blog.Blog adalah bentuk aplikasi Web yang dapat diakses secara atas
talian.Ia mempunyai fungsi utama iaitu memuat tulisan-tulisan dan gambar pada
setiap laman Web (dimuat dalam bentuk posting).
Aplikasi seterusnya yang terdapat di
dalam Web 2.0 adalah perkongsian video.Contoh aplikasi perkongsian video ialah
youtube.Youtube adalah laman media yang paling popular pada hari ini.Ia direka
untuk berkongsi video dan menonton. Pengguna boleh mendaftar dengan membuat
akaun di laman Web tersebut yang membolehkan mereka untuk memuat naik video
yang boleh ditonton oleh sesiapa sahaja.
Aplikasi Web 2.0 yang terakhir
adalah Google Docs dan Whiteboard.com Free di daam kategori pemprosesan perkataan
(Word Processor).Google Docsadalah
aplikasi berasaskan Web percuma di mana dokumen dan hamparan (spredsheets)
boleh dicipta, disunting dan disimpan dalam talian. Fail yang disimpan boleh
diakses dari mana-mana komputer yang mempunyai sambungan
internet.Whiteboard.com Free pula boleh diguna secara percuma dan agak popular
dengan pendidik.
4.0
Cara
untuk mengaplikasikan web 2.0 komunikasi dalam Pendidikan Khas
Salah satu cara untuk
mengaplikasikan web 2.0 komunikasi dalam Pendidikan Khas adalah melalui penggunaan
aplikasi Youtube sebagai penyampaian isi pengajaran guru.Web 2.0 komunikasi
Youtube membekalkan maklumat tambahan yang boleh digunakan oleh guru semasa
sesi pengajaran dan pembelajaran sedang berlangsung. Secara tidak langsung, ia
juga dapat meningkatkan perhatian pelajar seperti pelajar Autisme kerana
pelajar Autisme sememanganya lebih tertarik dengan gajet .Melalui penggunaan
gajet, secara tidak langsung guru boleh menggunakan Youtube untuk dijadikan
sebagai bahan pengajaran kepada murid contohnya menunjukkan pengiraan nombor
dan mengenali haiwan. Oleh itu, ia dapat membantu guru mempelbagaikan teknik
penyampaian supaya pengajaran itu dapat menarik pelajar. Web 2.0 seperti
Youtube membantu guru untuk mengawal tingkah laku pelajar khususnya seperti
pelajar Autisme yang sering bertingkah laku tantrum di dalam kelas. Oleh itu,
guru boleh mengaplikasikan web 2.0 dengan memperdengarkan alunan muzik dan animasi-animasi yang menenangkan.
Facebook sebagai medium penyampaian
pengajaran. Guru menggunakan pembelajaran secara bersemuka (live). Contohnya, guru boleh
mengaplikasikan kaedah ini walaupun tidak berada di persekitaran bilik
darjah.Secara tidak langsung, murid boleh mengakses kepada pengajaran yang
disampaikan oleh guru di Facebook melalui live.
5.0 Kelebihan dan kekurangan web 2.0
Web
2.0 mempunyai kemudahan untuk berkomunikasi kerana web ini menyediakan
komunikasi secara serentak melalui ruang sembang seperti Facebook, Twitter,
Gmail, Yahoo Messenger dan lain-lain. Kemudahan ini memudahkan interaksi secara
dua hala walaupun berada di lokasi dan masa yang berbeza. Malah, ia juga
memudahkan perbincangan dan perkongsian maklumat dilakukan apabila mempunyai
masalah atau kekeliruan yang dihadapi.
Seterusnya,
web 2.0 ini membantu pengguna mendapat, mencari dan menerima maklumat dengan lebih
mudah dan cepat.Maklumat-maklumat ini boleh disebarkan, dikongsi dan diperoleh
melalui laman web yang boleh diakses oleh semua pengguna. Hal ini akan
menggalakkan perkongisan ilmu sesama pengguna. Keupayaan untuk mencipta laman
web seperti Wikipedia dan blog membolehkan pengguna untuk membuat manipulasi
kepada maklumat yang dipaparkan, membuat analisis, membekalkan maklumat
tambahan dan seterusnya menyebarkan kepada orang lain.
Bukan
itu sahaja, web 2.0 juga membantu dalam bidang pendidikan terutamanya kepada
guru dan pelajar untuk penggunaan seperti laman sosial menyokong proses
pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih mudah dan menarik. Sebagai contoh,
laman sosial Facebook berfungsi sebagai medium untuk perbincangan dan
perkongsian bahan bantu mengajar. Youtube sebagai medium untuk membantu guru
mempersembahkan dan berkongsi video pengajaran yang menarik dan Twitter
membantu dalam perbincangan forum dan penyampaian maklumat. Oleh itu, melalui
teknologi web 2.0, ia akan menjadikan suatu pembelajaran itu lebih bermakna.
Kelemahan
web 2.0 boleh dilihat menerusi pandangan sesetengah pihak yang mengatakan
bahawa web 2.0 lebih menekankan kepada jalinan sosial antara pengguna seperti
yang telah kita lihat contohnya di dalam blog.Kebanyakan maklumat yang diberikan
atau dipaparkan di dalam blog agak sukar untuk dipercayai kerana penggunaan
blog ini lebih kepada memberikan pandangan atau pendapat tentang sesuatu
perkara.Kita haruslah berhati-hati dalam memilihymaklumat yang disampaikan bagi
mengelakkan mendapat maklumat yang tidak sahih.
Selain
itu, kekurangan web 2.0 juga adalah memerlukan capaian internet untuk
melayarinya. Hal ini akan menjadi masalah kepada pengguna yang berada di
kawasan pedalaman. Perkara ini akan menyebabkan kesukaran kepada mereka untuk
melakukan kerja dan mencari maklumat yang diperlukan terutamanya bagi pelajar
yang menggunakan web 2.0 ini sebagai salah satu platform di dalam melakukan
tugasan atau perbincangan.
Seterusnya,
aplikasi web 2.0 juga sering dikemaskini sehingga menyukarkan pengguna untuk
menggunakannya. Pencerobohan akaun juga mudah untuk berlaku dan menyebabkan
maklumat-maklumat peribadi dapat diketahui oleh pengguna-pengguna lain. Masalah
ini adalah serius kerana ia melibatkan maklumat peribadi pengguna tersebut di
mana ia secara tidak langsung boleh menyebabkan pengguna berada dalam keadaan
tidak selamat.
Kesimpulan
Teknologi web 2.0 sememangnya tidak
dapat dinafikan lagi amat penting kepada dunia sekarang iaitu seiring dengan
perkembangan dunia yang semakin pesat membangun.Kami yakin manusia kini masih
lagi berada pada takuk pemikiran yang lama sekiranya web 2.0 ini tidak
digunakan.Segala perhubungan atau komunikasi juga akan menjadi lebih sukar.
Menurut pandangan kami sendiri, penggunaan web 2.0 ini sememangnya memberikan
banyak manfaat dalam semua bidang termasuk bidang pendidikan. Hal ini demikian
kerana penggunaan web 2.0 membantu meringankan
segala tugas harian. Pada pandangan kami sendiri, teknologi web 2.0 banyak
menguntungkan pelbagai pihak termasuklah dalam bidang pendidikan.Hal ini
kerana, penggunaan web 2.0 dapat membantu meringankan segala tugasan harian kita.
Tidak dapat dinafikan juga, kewujudan
teknologi web 2.0 ini turut memberi kesan buruk seperti peningkatan
gejala sosial akibat dari penyebaran maklumat yang tidak bermoral melalui
rangkaian sosial hasil cetusan teknologi web ini. Hal ini memberikan gambaran
dan kesan buruk terhadap seseorang individu, masyarakat, dan negara
kita.Walaubagaimanapun, kami yakin bahawa kesan buruk yang tersebar akibat
daripada perkembangan teknologi web 2.0 ini dapat dibendung sekiranya individu,
masyarakat dan negara sendiri mempunyai sikap bertanggungjawab yang tinggi
dalam penggunaan teknologi web 2.0 ini. Sikap positif seseorang akan mendorong
perkembangan teknologi ini pada masa akan datang.
Sejurus dengan bidang pendidikan juga, golongan
ini seperti guru, pensyarah malah pelajar itu sendiri seharusnya memanfaatkan kemudahan teknologi ini agar masyarakat akan
datang lebih pandai dalam penggunaan teknologi ict. Pelbagai kaedah dapat
dilakukan untuk melahirkan pelajar- pelajar yang celik tentang IT, salah satu
cara adalah dengan memastikan kerja-kerja yang dilakukan lebih menjurus kepada
penggunaan komputer dalam pendidikan. Sehubungan dengan itu, tenaga pengajar
terlebih dahulu mesti mempunyai ilmu berkaitan teknologi ini. Saya berharap,
segala cadangan dan teknik-teknik untuk memperkembangkan penggunaan teknologi
yang dijalankan di luar negara dapat di praktikkan di negara Malaysia.
maklumat yang lengkap dan mudah difahami
ReplyDeleteSangat berinformasi. Mohon saya copy paste
ReplyDelete